Sandro Botticelli
Sandro Botticelli's Oil Paintings
Sandro Botticelli Museum
c. 1445 – May 17, 1510. Italian painter.

About Us
email

90,680 paintings total now
Toll Free: 1-877-240-4507

  
  

Sandro Botticelli.org, welcome & enjoy!
Sandro Botticelli.org
 

Gustave Caillebotte
Paris,The Places de l-Europe on a Rainy Day

ID: 54004

Gustave Caillebotte Paris,The Places de l-Europe on a Rainy Day
Go Back!



Gustave Caillebotte Paris,The Places de l-Europe on a Rainy Day


Go Back!


 

Gustave Caillebotte

French Impressionist Painter, 1848-1894 Gustave Caillebotte was born on August 19, 1848 to an upper-class Parisian family. His father, Martial Caillebotte (1799-1874), was the inheritor of the family textile industry and was also a judge at the Seine Tribunal de Commerce. Caillebotte father had been twice widowed before marrying Caillebotte mother, C??leste Daufresne (1819-1878), who had two more sons after Gustave, Rene (1851-1876) and Martial (1853-1910).  Related Paintings of Gustave Caillebotte :. | Le Pont de L-Europe | Square at Argenteuil | Racing boat | Impression | Young Man at his Window |
Related Artists:
tidemand
Tidemand kom vid 17 års ålder till Köpenhamns konstakademi, studerade där i fem år, tänkte sedan utbilda sig till historiemålare i Munchen, men valde i stället på en kamrats råd Dusseldorf till studieort och reste dit 1837. Han blev elev av Theodor Hildebrandt, men tog tidigare intryck av Carl Friedrich Lessings relativt realistiska historiemåleri. Hans första större målning behandlade ett svenskt ämne, Gustaf Vasa talar till dalkarlarna vid Mora (1841). Målningen inköptes av Rhens och Westfalens konstförening samt förskaffade Tidemand ett resestipendium från Norge och beställning på en altartavla till Vor Freisers kirke i Kristiania. Han reste sedan till Munchen och Italien, återvände till Norge på ett kort besök sommaren 1842, gjorde en studieresa i fjälltrakterna för att samla material till en påtänkt fosterländsk historiemålning, men kom nu till klarhet över sitt mål. Han ville, som han själv yttrat, skildra detta kraftiga naturfolks karaktär seder och vanor. Hans första tavla i detta syfte var Sagoberätterskan 1844, inköptes av drottning Josefina och förskaffade konstnären medlemskap av svenska konstakademien. Efter nya studieresor i Norge målade han Söndagskväll i Hardanger köptes av Oscar I, på slottet i Kristiania och Gudstjänst i en landskyrka. Han bosatte sig 1845 på allvar i Dusseldorf och vann snart ett namn genom de norska bondelivsbilderna. Samma år målade Tidemand i samarbete med Hans Fredrik Gude den romantiska Brudefärden i Hardanger. Revolutionsoroligheterna hade vid denna tid drivit de norske konstnärerna hem till Norge, och det såg ut, som skulle konsten nu bli rotfäst i hemlandet. Impulsen till en nationell konst gavs, men då lugn åter inträdde, återvände konstnärerna till utlandet. Under de närmaste åren målade Tidemand för det av Oscar I uppförda lilla lustslottet Oskarshal, som pryddes av uteslutande norska konstverk, serien Norskt bondeliv. Hans sista arbete var förstudier till en aldrig utförd historiemålning, Kristian IV grundlägger Kristiania, beställd av Oscar II. Tidemand skapade även tre altartavlor. I samarbete med Gude målade han Afton på Kröderen (1849), Ljustring (1850), Likfärd på Sognefjorden (1853), Fiskare i fara (1859), med Sophus Jacobsen Lappar på renjakt (1873) och med Morten M??ller Sinclairs landstigning i Romsdalen (1875). Han blev av sin samtid hyllad som Norges främsta representativa konstnär. Hans betydelse ligger i att han i sin konst gav uttryck åt det nationella uppvaknandet i sitt hemland. På samma gång föreställde han det norska folket för den stora allmänheten i utlandet. I Tyskland betraktades han som en av de främsta representanter i samtidens konst. Han fick många utmärkelser såväl i Tyskland som i Paris och i England, och hans arbeten såldes till höga pris. Sina mest omtyckta målningar upprepade han med tillhjälp av flera medhjälpare gång på gång, några i ända till 12 exemplar. Många av hans arbeten är återgivna i kopparstick och litografi. L. Dietrichson utgav Adolph Tidemand, hans liv og hans værker (2 delar, 1878-79).
Lethiere, Guillaume Guillon
French Painter, 1760-1832
Jacopo Ligozzi
(1547 - 1627) was an Italian painter, illustrator, designer, and miniaturist of the late Renaissance and early Mannerist styles. Born in Verona, he was the son of the artist Giovanni Ermano Ligozzi, and part of a large family of painters and artisans. After a time in the Habsburg court in Vienna where he displayed drawings of animal and botanical specimens, he was invited to come to Florence, receiving the patronage of the Medici as one of the court artists. Upon the death of Giorgio Vasari in 1574, he became head of the Accademia e Compagnia delle Arti del Disegno, the officially patronized guild of artists, which was often called to advise on diverse projects. He served Francesco I, Ferdinando I, Cosimo II and Ferdinando II, Grand Dukes of Tuscany. He worked on some projects with Bernardino Poccetti. Late in life, he was named director of the grand-ducal Galleria dei Lavori, a workshop providing designs for artworks made mainly for export: embroidered textiles and for the newly popular medium of pietre dure, mosaics of semiprecious stones and colored marbles. Jacopo Ligozzi was born at Verona c. 1543, He died after 1632. He painted some frescoes for the cloister of the Ognissanti. He painted for Santa Maria Novella a canvas of St. Raymond resuscitating a Child and a Martyrdom of St. Dorothea for the church of the Conventuali at Pescia. Both Agostino Carracci and Andrea Andreani engraved some of his works






Sandro Botticelli
All the Sandro Botticelli's Oil Paintings




Supported by oil paintings and picture frames 



Copyright Reserved